Hogyan kezelhető a munkahelyi stressz?

A munkahelyi stressz  előbb vagy utóbb mindenkit utolér. A "megszoksz vagy megszöksz" pedig ilyenkor nem a legjobb stratégia. Van más megoldás: a stressz kezelése tanulható, fejleszthető, munkavállalói és szervezeti szinten egyaránt. Az alábbiakban bemutatunk néhány jól működő módszert. forrás: NEFI

Mit tehet a munkavállaló?

1. Önismeret

Ismerje meg önmagát: írja össze erősségeit, és azokat a területeket is, amelyeken fejlődni szeretne. Próbáljon meg mások szemével gondolkozni, képzelje el, milyen lehet Önnel együtt élni vagy dolgozni. Lehetőség szerint próbáljon olyan munkát találni, ahol veleszületett képességeit kamatoztathatja.

2. Célok kijelölése

Jó, ha tisztában van azzal, merre halad tevékenysége, hogyan illeszkedik a vállalati képbe, milyen jövőbeni lehetőségekre számíthat. Érdemes gyakran áttekintenie prioritásait, és szükség esetén változtatni rajtuk. Ha megoldható, delegálja a feladatokat.

3. Társas támogatás

Sokat segíthet, ha nehézségeit megosztja kollégáival, barátaival, esetleg családtagjaival. Érdemes a kollégákat, beosztottakat is bátorítani, hogy hasonló esetben ők is nyugodtan forduljanak Önhöz.

4. Képességek, önfejlesztés

Fontos, hogy bizonyos helyzetekben tanuljon meg nemet mondani. Ha pedig egy feladat elvégzése során valamelyik próbálkozása sikertelennek bizonyult, próbálja másképpen megközelíteni. Fogadja el, hogy nem lehet mindent tökéletesen csinálni.  Lényeges az is, hogy minél jobban beossza az idejét. Gondolja végig, hogy jól érzi-e magát, ha már hosszú ideje „nem” a válasz, érdemes kideríteni a stresszhelyzet okát.

5. Munka és magánélet egyensúlya

Tervezze meg előre szabadságát, szabadnapjait. Védje ezt az időt, és csak akkor mondjon le róla, ha nincs más lehetősége. Ha mégis le kell mondania a tervezett szabadnapot, azonnal szervezzen helyette egy másik időpontra valamilyen szabadidős elfoglaltságot. Sorolja fel munkahelyén kívüli elfoglaltságait, hobbijait, és írja be ezeket is a naptárába. Fontos, hogy figyeljen a szervezetére is. Az egészséges táplálkozás és a megfelelő mennyiségű alvás semmivel sem helyettesíthető.

Mit tehet a munkahely a stressz csökkentéséért?

 A munkahelyi stresszt sok esetben a dolgozók befolyásán kívüli tényezők okozzák. A munkahelyek sokat tehetnek a stressz-szint csökkentése érdekében, ami nekik is érdekük, hiszen így jó eséllyel megelőzhetik dolgozóik elvándorlását. Nézzük, mely stressz-csökkentő lépések lehetnek sikeresek.

1. A munkakörök megfelelő kialakítása

A tisztázott szerepek és hatáskörök jelentősen csökkentik a bizonytalanság-érzetet, a megfelelő keretek pedig nagyobb autonómiát biztosítanak a dolgozóknak. Több kutatás igazolta, hogy azok a dolgozók, akik beleszólhatnak munkájuk megszervezésébe, elégedettebbek munkahelyükkel.

2. Reális célkitűzések

A reális célkitűzések kihívást jelentenek, de nem állítják lehetetlen feladat elé a dolgozókat.

3. Megfelelő kiválasztás

A számára megfelelő területen mindenki jobban teljesít, ami a vállalati és a dolgozói elégedettséget egyaránt növeli.

4. Karriertervezés

Fontos, hogy az előléptetések és szervezeti változások összhangban legyenek a dolgozók valós képességeivel.

5. Teljesítménymenedzsment

Lényeges, hogy a szervezet tisztában legyen a dolgozók munkával összefüggő problémáival és ambícióival.

6. Tanácsadás

Hasznos, ha a szervezet lehetőséget biztosít rá, hogy a dolgozó lelki problémáival szakértőhöz fordulhasson.

7. Képzés

Fontos, hogy a vezetők megfelelő tréningeken elsajátíthassák azokat a módszereket, melyekkel hatékonyan csökkenthetik saját maguk és kollégáik stressz-szintjét.